![](https://sotarbloggen.se/wp-content/uploads/2024/05/mj_bil_nvskane_halland_simab-edited.jpg)
Bor du i Halland eller nordvästra Skåne och har sotning, brandskyddskontroll eller ventilationsrensning i ditt hem? Då är sannolikheten stor att du får besök av SIMAB – som ansvarar för sotningen i flera kommuner och som varit verksamma i regionen i flera decennier.
Sotarbloggen satte sig ner för ett samtal med SIMAB:s regionchef Markus Jeansson, för att lära känna företaget som besöker så många människors hem varje dag lite närmare.
För någon som inte känner till företaget sedan tidigare – vilka är SIMAB?
– SIMAB är ett företag som sysslar med sotning & brandskyddskontroller, ventilationsarbeten och bygg & plåt. Vi är ett stort företag med närmare 100 anställda och fyra lokala kontor, inklusive ett i Laholm och ett i Helsingborg. Mitt team består till dags dato av 19 medarbetare, varav 11 arbetar som brandskyddskontrollanter och/eller sotare.
”Alla våra arbeten är sådana som våra kunder faktiskt är i behov av”
Vilka arbeten utför SIMAB?
– Främst handlar det om sotning & brandskyddskontroller och olika typer av ventilationstjänster, så som rensningar i både villor och flerfamiljsfastigheter samt OVK. Men vi har även en byggavdelning som växer stadigt och som exempelvis sysslar med renovering av ventilationskanaler, byten av fläktar, installationer av luftvärmepumpar, montage och plåtarbeten. Allt som bidrar till att skapa friska och trygga fastigheter.
Vad gör du i din roll?
– Mitt jobb som regionchef handlar mycket om att samordna och koordinera. Ge tydliga direktiv till våra medarbetare och att stötta och pusha dem i det dagliga arbetet. Att säkerställa att vi uppfyller de uppdrag vi fått förtroendet att utföra, men också se till att det hela tiden finns en framåtrörelse – så att vi kan utvecklas och expandera.
– Det är ett utmanande arbete men också väldigt givande. Mycket beroende på att vi har en så fantastisk personal. Det är enormt kompetenta, välutbildade och erfarna medarbetare som verkligen tar sitt arbete på allvar samtidigt som de har kul tillsammans. Vi är ett sammansvetsat team som inspirerar varandra.
![](https://sotarbloggen.se/wp-content/uploads/2024/05/mj_kontor_nvskane_halland_simab.jpg?w=1024)
Hur länge har SIMAB haft hand om sotning och brandskyddskontroller i norra Skåne och Halland?
– Det varierar lite från kommun till kommun. I Landskrona är det ända sedan 2002, så över 20 år. I Svalöv är det sedan 2004 och i Höganäs sedan 2006. I Klippan och Åstorp är vi relativt nya, där är det sedan 2023. I Laholm tog SIMAB över 2019, men räknar man in den tid som vår sotarmästare Per Wulff haft hand om kommunen får vi backa ända till 1987. Så det är verkligen hemmaplan för oss.
Hur är samarbetet med kommunerna?
– Väldigt bra. Vi har ett nära samarbete med Räddningstjänsten i alla de kommuner som vi är verksamma i, med regelbundna möten och tät kommunikation. Dialogen är alltid både trevlig och produktiv. Tillsammans ser vi till att hålla kommuninvånarna välinformerade och nöjda.
Varför är det så viktigt att välja en pålitlig sotare?
– För att sotning och brandskydd handlar om säkerhet. Om våra hem och våra familjers liv. Det finns ingenting viktigare. Regelbunden och korrekt utförd sotning minimerar risken för skorstensbränder. Dessutom har det betydelse för både miljön och bränsleförbrukningen
– Tar du sedan även med våra andra tjänster i beräkningen, allt från ventilationsarbeten till bygg och plåt, så handlar det förstås om en kvalitetsgaranti. Rätt hantverkare för rätt jobb, helt enkelt. Jag är själv villaägare och vet hur viktigt det är att kunna gå och lägga sig på kvällen med vetskap om att de som tar hand om mitt hus vet vad de gör och gör det på rätt sätt.
Vad är det som gör SIMAB till “Ett tryggt val”?
– Framför allt skulle jag säga att vi har en väldigt bra organisation, med ett tydligt och effektivt arbetssätt grundat på stor kompetens och lång erfarenhet. Vi vet vad vi sysslar med och varför de tjänsterna behövs. Alla våra arbeten är sådana som våra kunder faktiskt är i behov av. Dessutom lägger vi stor vikt vid personalens arbetsmiljö och välmående – samt att vara tillgängliga för våra kunder. Där gör vår kundtjänst ett fantastiskt jobb. SIMAB ska vara lätta att nå och enkla att ha att göra med och det upplever jag verkligen att kunderna känner att vi är också.
– Jag och hela mitt team ser fram emot att både fortsätta de många framgångsrika samarbeten vi redan har och att etablera nya!
Vill du veta mer om SIMAB och våra tjänster?
Besök vår hemsida http://www.simab.se eller slå oss en signal så berättar vi mer.
Lämna en kommentar