
Nersotad hand
Jag fick i dag ett samtal från en irriterad kund. Han hade fått sin eldstad sotad för några månader sedan och nu fick han hemskickat ett erbjudande om rensning av sin köksfläkt. Irritationen bestod av att han tyckte att vi skulle samordna dessa arbeten.
Varför gör vi inte detta?
En högst befogad fråga, då samma personal kan utföra bägge arbetsuppgifterna.
Tidigare erbjuds alla villakunder…, som fick sin eldstad eller oljepanna sotad, samtidigt att få köksfläkt och imkanal sotad. I de flesta fall var kunderna mycket nöjda med denna samordning, och att bara behöva vara hemma vid ett tillfälle. Vi fick dock klagomål från andra håll, och klagomålen handlade om att sotaren på något sätt smutsat ner i köket.
Pannrum och skorstenar är sotiga och smutsiga miljöer, nyrenoverade kök med vita högblanka skåpsluckor är rena. Att oavsiktligt stöta emot, luta sig, eller sätta en hand emot en ljus vägg eller köksinredning är lätt hänt, och det inträffade. Till en följd av detta slutade vi med att upplysa att dessa tjänster kan samordnas, och valde att informera om rensning av imkanal på särskilda utskick.
Självklart kan vi även fortsättningsvis samordna tjänsterna sotning och rensning av imkanal för de kunder som så önskar! Många villaägare har sedan länge velat ha det så, och här utför vi fortfarande arbetena vid samma tillfälle. De kunder som önskar ha det på detta viset kan kontakta vår växel, eller tala med sotaren direkt.
Vi funderar nu även på att åter erbjuda bägge tjänsterna vid budning av sotning, då det visat sig att det är något som kunderna uppskattar.
Kommentera